Cum să pregătești un discurs care să genereze rezultate rapide



De cele mai multe ori aud oameni foarte bine pregătiți în domeniul lor că au de susținut prezentări la care nu se pregătesc prea mult pentru că “știu deja despre ce vor vorbi”.

Iar când îi intreb dacă au o structură, dacă au adunat lucruri care să captiveze publicul, îmi răspund că s-au pregătit, dar nu după o structură, ci că efectiv știu ce vor spune când vor fi în fața publicului, pentru că sunt siguri că o să le vina cuvintele pe moment – că doar au experiență în domeniu.

Aceasta este cea mai mare capcană!

De cele mai multe ori astfel de discursuri trec aproape neobservate, și nu pentru că vorbitorul nu știe despre ce vorbește (la urma urmei el chiar este un profesionit în domeniul lui), ci pentru că nu a „piperat” discursul cu elemente captivante și nu a pregătit o structura clară.

Vreau să îți prezint în acest articol câteva elemente cheie în momentul în care ai ieșit efectiv pe scenă și vrei să susții un discurs captivant care să aibă succes și care să îi determine pe oameni la final să vina la tine sau să se gândească pe drum spre casă la discursul tău.

Aceste elemente despre care îți voi vorbi pot fi studiate mai pe larg și în cartea “Arta de a vorbi în public”, de Stephen E. Lucas.
 

1. Capteaza atenția încă de la prima propoziție (introducerea)

Un discurs are trei parți esențiale: introducere, cuprins și încheiere.

Introducerea are rolul de a trezi interesul publicului, nu de a prezenta date informative despre discursul tău.

Mulți oameni încep prin a prezenta cine sunt ei, de la ce firmă vin, de ce se află acolo și eventual ce premii au caștigat. Și acestea sunt date importante, dar nu din prima propoziție.

Așadar, cel mai bun început într-un discurs are rolul să facă publicul dornic să audă mai mult.

De aceea poti incepe cu:
– un citat;
– o remarcă surprinzătoare;
– o întrebare;
– relatarea unei întamplari.

Un foarte bun exemplu pe care l-am găsit în cartea despre care v-am spus mai sus este următorul:

„N-am aflat secretul de când mi-am întrerupt studiile, am călătorit pe jumătate de glob și am locuit un an în Thailanda. Am mers acolo să predau limba engleza, dar șederea a ajuns să însemne mai mult decat o slujba. A fost o călătorie de descoperire, nu știam exact ce voi găsi, dar am venit acasă aflând un secret cu adevărat valoros.”

Un astfel de început cu siguranță captează atenția și face publicul să dorească să afle mai multe despre acel secret pe care vorbitorul l-a aflat. În același timp, publicului îi este oferită o idee despre tema discursului.

 
2. Derularea faptelor (cuprinsul)

Aceasta este partea principală a discursului în care vei prezenta ideile principale. Ideile principale vor reieși uneori chiar din prezentarea scopului discursului.

Chiar dacă ideile principale nu sunt ușor de stabilit uneori, ele vor prinde contur pe măsura ce ne documentăm.

Majoritatea discursurilor au două sau trei idei principale, unele discursuri mai lungi mergând până la patru sau cinci idei.

Acestea sunt suficiente! Altfel riști să plictisesti publicul și la final să se întrebe „despre ce a fost vorba în discurs?”

Iată în cele ce urmeaza câteva idei desprinse tot din cartea „Arta de a vorbi în public”, despre cum îți poti organiza ideile principale dintr-un discurs:

– Ordinea cronologică: aici poți relata o serie de evenimente în ordinea întamplării lor. Aceasta poate fi folosită și atunci când ai de explicat un proces sau prezinți cum trebuie făcut un anumit lucru;

– Ordinea cauzală: aici vei ține cont de doua tipuri de idei principale – primul care exprimă cauzele evenimentului și al doilea care exprimă efectele acestuia;

– Ordinea problema – soluție: aici expui o problemă și vii cu o soluție, apoi iar expui o problemă și vii cu o soluție, pentru a convinge publicul prin argumentare.

 
3. Secțiunea de impact a discursului (încheierea)

Pentru ca publicul să știe că discursul se apropie de încheiere, e bine ca acest lucru să fie anunțat – să se vada că există o trecere de la ultima idee din cuprins la încheierea propriu-zisă.

Spre exemplu, poți încheia cu: „pe final vreau sa…/ în încheiere mi-ar plăcea să ramaneti cu următoarea idee…”.

Încheierea trebuie să aibă ea însăși evidentiată o idee centrală – cu ea poți determina publicul să:

– întreprindă o anumită acțiune;
– fie pus pe gânduri – poți lăsa publicul să își facă o introspecție și să vada ulterior ce idei îi apar în minte;
– fie convins de conceptul prezentat de tine;
– să predea o lecție de viață din care fiecare participant are de învățat.

Prima și ultima impresie pe care și-o va face publicul despre tine și despre discursul tău sunt foarte importante.

Prin felul în care începi și închei discursul dai credibilitate celor prezentate de tine.

Cum spuneam și la inceput, exista mulți profesioniști care au un cuprins valoros, plin de idei care chiar pot ajuta, dar adesea își pierd valoarea pentru că sunt spuse alambicat.

La tot acest secenariu, dacă introducerea și încheierea sunt fără vlagă sau poate chiar inexistente, există riscul ca publicul să nu mai țină cont de ideile valoroase prezentate și să catalogheze discursul ca fiind “slăbuț”.

Dacă vrei să eviți acest lucru în prezentările tale, te invit să practici tot ceea ce am scris mai sus la cursul nostru live „Câștigă încredere prin public speaking”.

Ți-am prezentat în acest articol lucruri cu adevărat utile, dar dacă nu le aplici într-un mediu relaxat și sub îndrumarea unui mentor, îți va lua destul de mult timp să le implementezi.

La cursul nostru, vei susține câte 4 discursuri alături de încă 9 colegi și vom avea timp să
îți dăm feedback personalizat și să facem coaching cu fiecare participant în parte.

Dupa curs, vei putea practica încă 6 luni vorbitul în public la grupul nostru de suport „Liga vorbitorilor în public”, așa că dacă te intereseaza și vrei să stăpânești cu adevărat arta oratoriei, înscrie-te în linkul de mai jos:

http://www.dragosstoian.ro/curs-public-speaking/

 

Comentarii

comments

Articole similare

Comentarii închise