7 tipuri de vorbitori în public – tu în care din ele te încadrezi?
”Cred că teama mea de vorbit în public este incurabilă…”
Aud destul de des aceste cuvinte de la cei care vor să participe la cursurile mele și de fiecare dată mă fac să zâmbesc, pentru că și cei dinaintea lor le-au spus.
Oricine poate trece peste provocările vorbitului în public, dacă este deschis(ă) să lucreze intens cu propria persoană. Am avut la cursurile mele oamenii cu cele mai mari temeri: unii tremurau, alții se blocau, alții se uitau permanent în jos etc.
Toți au reușit să se îmbunătățească vizibil, unii cu rezultate chiar spectaculoase, alții într-un ritm ceva mai lent. Dar asta nu înseamnă că nu au mai avut provocări după curs – de exemplu cei care erau foarte emotivi și nu au venit să exerseze la grupul nostru de practică (și nu au mai vorbit o perioadă nici în alte situații) au constatat că fricile le-au revenit.
Unele persoane au învățat mai ușor să vorbească în public, altele ceva mai dificil, dar fiecare a avut atuurile sale, chiar și cei care aveau un trac foarte mare. De aceea este util să vezi unde te încadrezi și care sunt avantajele tipologiei tale – așa poți să le folosești și să-ți dai seama că nu doar cei vorbăreți din fire sunt buni și ca speakeri.
Pe parcursul activității mele am întâlnit mii de oameni care își doreau să învețe în public și am văzut foarte mulți speakeri, de la cei mai puțin experimentați până la cei profesioniști. Din toți aceștia am extras 7 (+1 bonus) tipuri de vorbitori pe care i-am întâlnit cel mai des.
Ceea ce urmează nu este o clasificare științifică, ci doar o enumerare bazată pe observații. E posibil să nu te regăsești total în niciunul din punctele de mai jos sau să te regăsești în mai multe.
Aceste categorii te vor ajuta să înțelegi cum te poți folosi de anumite aspecte pe care le ai și tu și cum te poți îmbunătăți dacă te încadrezi într-una din ele.
Indiferent în care din ele te regăsești acum, acest lucru se poate schimba în timp – acesta este de fapt mesajul cel mai important al acestui articol: abilitatea de a vorbi în public cu impact nu este una înnăscută. Cu toții putem să ne educăm prin cursuri, exercițiu constant și observație.
1. Vorbitorul emotiv
Îți este foarte greu să vorbești în fața unei audiențe: pulsul îți crește, transpiri mai mult decât de obicei, nu îți găsești foarte ușor cuvintele chiar dacă ai repetat bine discursul. Vestea bună este că cele mai multe persoane care nu au experiență în public speaking au o teama de a vorbi în public! (chiar și oamenii curajoși sau unele persoanele extravertite care în interacțiunile de zi cu zi par foarte încrezătoare au de obicei emoții mari dacă nu au mai vorbit în public)
Avantaje:
Dacă-ți onorezi emoțiile, acestea te vor face să fii mai veritabil(ă) și te vor aduce mai aproape de public. Iar dacă înveți să le controlezi, prin emotivitatea constructivă vei transmite mesajul tău cu un impact enorm: vei putea să creezi prezentări impresionante care vor atinge inima audienței.
Aspecte de îmbunătățit:
În public, ai nevoie să te deschizi măcar într-o anumită măsură, pentru ca și cei din fața ta să se deschidă și astfel să fie convinși de discursul tău.
Uneori vei avea participanți dificili și în acele momente chiar vei fi nevoit(ă) să lucrezi cu propria persoană pentru a putea avea asertivitatea necesară de a gestiona situațiile dificile.
Iar teama îți poate influența în mod negativ prezentările atunci când ai nevoie să îndemni la acțiune, să fii persuasiv(ă) sau să negociezi – toate aceste provocări se pot rezolva prin multă practică (și prin instruirea continuă în public speaking).
2. Vorbitorul stresat
Ești o persoană care vrea să iasă totul perfect și se stresează destul de repede pentru că are o dorință puternică de a fi tot mai bună. Te pregătești foarte bine pentru orice prezentare, uneori cuvânt cu cuvânt, îți analizezi limbajul corporal și gestica, vrei să stai cât mai drept și să faci o impresie bună.
Avantaje:
Ai o mare atenție la detalii și asta înseamnă că te vei pregăti foarte bine – lucru ce va fi apreciat întotdeauna de audiență.
Dorința de îmbunătățire te va face să evoluezi repede, atât timp cât o faci pentru a fi mai bun(ă) decât erai tu ieri, și nu pentru a te compara cu ceilalți.
Aspecte de îmbunătățit:
Perfecționismul te poate bloca și e posibil să ai de-a face cu momente când nu mai știi ce ai de spus (deși ai repetat foarte bine), din cauza presiunii pe care o pui pe proprii umeri.
Ai nevoie să conștientizezi că scopul unei prezentări nu este ca totul să iasă perfect, ci publicul să plece mai câștigat de la prezentarea ta (chiar dacă ai făcut și mici greșeli).
Atunci când înțelegi asta te poți relaxa, iar cei din audiența ta vor aprecia întotdeauna un vorbitor care poate fi și flexibil și care poate recunoaște că greșește – la urma urmei ne conectăm cel mai bine cu oameni veritabili, nu personaje care apar a fi perfecte.
3. Vorbitorul tehnic
Nu ești nici prea-prea nici foarte-foarte; nu ai o mare teamă de a vorbi în public, dar nici nu debordezi de entuziasm – pe scurt, ești pragmatic. Vorbești pe un ton egal, fără prea multe inflexiuni și nu îți arăți prea des emoțiile, pentru că vrei să treci direct la subiect și să transmiți importanța informației.
Avantaje:
Te poți conecta ușor cu diverse personalități, deoarece energia ta e undeva pe la mijloc. Dacă ai fi fost prea energic ai fi pierdut persoanele ceva mai liniștite din public iar dacă ai fi fost prea relaxat i-ai fi adormit pe cei mai energici.
Uneori poți să folosești acest stil monoton pentru a transmite profesionalism și seriozitate.
Aspecte de îmbunătățit:
Poți deveni foarte ușor plictisitor și în acel moment vei pierde atenția publicului, chiar dacă ceea ce zici este foarte interesant.
Încearcă să variezi tonalitatea vocii: ridică tonul atunci când vrei să îndemni oamenii să acționeze sau spune o povestire în care interpretezi vocea unui personaj agresiv – acest element va colora prezentarea ta.
Găsește ceva entuziasmant la discursul tău – dacă vei aprecia cu adevărat tema despre care vorbești vei reuși să animi și publicul.
4. Vorbitorul vedetă
Îți place să vorbești în public și să impresionezi audiența, îți plac aplauzele, te autoapreciezi foarte mult. Te îmbraci impecabil, uneori mai elegant decât cere situația și îți place să te auzi vorbind.
Avantaje:
E foarte bine să îți placă de tine (atât timp cât nu depășești o anumită măsură) deoarece acest lucru îți va oferi siguranță de sine.
Dacă presari aprecierea de sine cu umor (momente în care arăți că poți să și râzi de propria persoană), vei arăta lumii o personalitate carismatică.
Aspecte de îmbunătățit:
Nu uita că vorbești în primul rând pentru câștigul celor din public, nu pentru a impresiona și a arăta tu bine (de aceea se numește vorbit în public și nu vorbit în fața oglinzii:)
Aprecierea prea mare de sine se poate transforma în infatuare, ai grijă să o temperezi cu momente în care arăți că respecți oamenii și că poți fi chiar și umil(ă), în sensul bun al cuvântului.
Mai există un mare dezavantaj atunci când vrei să fii plăcut(ă) cu orice preț: dacă cineva te respinge, vei considera că ai eșuat. Când de fapt poți să transmiți mesajul tău cu impact chiar și când nu arăți atât de bine sau nu primești aplauze spectaculoase de la toată lumea.
5. Vorbitorul inedit
Îți place să faci lucrurile altfel, să te diferențiezi prin originalitate și de aceea nu vei avea probleme să ieși în evidență prin personalitatea ta unică. Găsești mereu lucruri inedite pe care să le spui, lupți împotriva curentului și te consideri foarte creativ(ă).
Avantaje: Captivezi foarte ușor publicul prin stilul tău inedit și acesta este un lucru deosebit de important în public speaking, mai ales la începutul unui discurs (oamenii s-au plictisit de același stil monoton, de aceleași replici, chiar și de cele motivaționale dacă se repetă mereu la fel).
Îi poți surprinde și îi poți distra pe cei din public, iar dacă îi vei face să se simtă bine, atunci poți spune că i-ai câștigat.
Aspecte de îmbunătățit:
Riști să cazi în extrema ciudatului, să faci lucrurile altfel doar pentru a impresiona și pentru a-ți mângâia orgoliul.
Folosește cu moderație elementele inedite și întreabă-te mereu: care este scopul din spatele fiecărei fraze, din spatele fiecărui moment din prezentarea mea?
În ce moment pot distra publicul, unde îl pot scoate din zona de confort, unde pot oferi ceva valoros și unde îi pot ghida pentru a obține cât mai mult din această prezentare? Combină toate aceste elemente pentru un discurs de succes atât pentru tine cât și pentru audiență.
6. Vorbitorul motivațional
Ești plin de optimism, știi să motivezi și să inspiri oamenii – poți fi un model pentru cei care au nevoie de încurajare. Energia ta este debordantă, vrei mereu să-i antrenezi pe ceilalți și spui destul de des povestiri motivaționale.
Avantaje:
Motivația este extrem de importantă în public speaking, dacă reușești să ridici energia publicului prin stilul tău intens, vei convinge foarte ușor.
Un discurs energic este întotdeauna apreciat, de fapt orice act de persuasiune este un transfer de entuziasm: de la tine către cei din public.
Aspecte de îmbunătățit:
Uneori ai nevoie să fii și cu picioarele pe pământ, să arăți și partea mai puțin plăcută a lucrurilor, tocmai pentru a pune în valoare soluția.
Unele tipuri de public pot respinge la început motivațional (spre exemplu profesioniști din mediul business) și în acele momente e util să poți aborda și un stil mai sobru, mai puțin spectaculos, dar prin care vei transmite mai mult profesionalism.
7. Vorbitorul generos
Îți place să oferi și audiența ta va simți asta – nu te îngrijorezi prea mult de cum arăți, cât de mult ai tu de câștigat sau cât de bună e prezentarea, ci cât de mult își vor lua oamenii din ea. Îți oferi adesea serviciile gratuit, deoarece îți place mult să ajuți oamenii.
Avantaje:
Ești un speaker care are un impact foarte mare, pentru că de fapt acesta este scopul de bază al vorbitului în public: să oferi ceva de valoare, cum ar fi să transmiți o idee utilă, să inspiri sau să îndemni la acțiune.
Îți atragi foarte ușor respectul și prietenia celor din public, astfel că poți să-i influențezi ușor după ce au prins încredere în tine și în ce ai de oferit.
Aspecte de îmbunătățit:
Uneori vei avea dificultăți să-ți vinzi produsele, serviciile sau chiar imaginea, deoarece ai tendința de a fi modest (uneori poate prea modest).
Întreabă-te uneori și ce ai tu de câștigat – e adevărat că e bine să pui în față câștigul publicului, atât timp cât nu te neglijezi pe tine. Dacă ai oferit și ai ajutat atâția oameni, atunci înseamnă că meriți și tu să primești.
Tu în care din categoriile de mai sus te încadrezi cel mai bine? Și ce ai mai avea de îmbunătățit?
Ideal este să devenim lideri prin ceea ce le oferim oamenilor atunci când ne expunem ideile în public.
Vorbitorul lider este cel care a trecut peste dorința de a arăta bine, are stilul său personal dar știe să comunice și cu alte tipologii de oameni, a învățat suficiente tehnici pentru a influența publicul și face în așa fel încât toți să aibă de câștigat la sfârșit, inclusiv el/ea.
Comentarii închise