Cele mai întâlnite mituri despre public speaking (și cât de mult rău ne fac)
Mai știi când erai copil și te speriau vrăjitoarele și căpcăunii din basme?
Vorbitul în public are și el ”vrăjitoarele” lui: presupuneri care au o influență negativă, deoarece distorsionează realitatea și ne fac să ne împiedicăm acolo unde nici măcar nu sunt obstacole.
Îmi amintesc că și eu eram speriat de multe din ele la început și mi-a luat ceva timp să-mi dau seama că lucrurile sunt mult mai simple.
Mai jos am enumerat miturile limitative pe care le-am întâlnit cel mai mult la participanții evenimentelor noastre, dar și la unele persoane cu experiență în vorbitul în public:
1. Trebuie să îți dispară teama pentru a avea un discurs bun
Frica este un lucru absolut normal în viață. Ne cuprinde atunci când vorbim în public din multe motive, cele principale fiind teama de respingere și cea de eșec.
Problema nu este teama, ci atitudinea perfecționistă! Oamenii au impresia că dacă au emoții mari, cei din public îi vor judeca.
Poți avea un discurs de impact chiar dacă ți-e teamă, chiar dacă tremuri, chiar dacă te încurci uneori.
Știi de ce? Pentru că a avea un discurs cu un impact major nu înseamnă să nu greșești – vezi punctul 2.
2. Trebuie să vorbești fără greșeală, să ai un discurs impecabil
Acest mit e strâns legat de primul. Întrebarea reală aici este: care e motivația celui care vorbește în public? Să arate el bine, sau să ofere ceva audienței?
Dacă scopul este să ajuți publicul prin discursul tău, o vei face chiar dacă ai și greșeli pe parcurs.
Atât timp cât îți transmiți mesajul cu pasiune, publicului nu o să îi mai pese de ce ceea nu ai făcut ”perfect”.
3. Trebuie să fii expert în subiectul ales
Am vorbit de curând cu un prieten care mi-a spus ”nu aș asculta speakeri decât dacă sunt experți în subiectul despre care vorbesc”.
Cunosc mulți oameni cărora le este frică să înceapă să vorbească, deoarece au impresia că nu sunt suficient de experimentați sau informați în subiectele respective (citește mai mult aici pentru a afla de diversele tipuri de expertiză).
În primul rând, a fi expert nu îți garantează credibilitate: am văzut experți care nu știau să se exprime în public și din cauza asta nu prea erau luați în serios. Alții, deși au o bună expertiză în domeniul lor, se subestimează atât de mult încât amână la sfârșit momentul în care pot vorbi cu încredere despre subiecte pe care le cunosc mai bine decât oricine.
În al doilea rând, nici măcar nu trebuie să cunoști impecabil tema despre care vorbești. Aici e tot o teamă de a nu fi perfect. Dacă transmiți câteva idei bune și adaugi sursa lor, pe de-o parte vei ajuta publicul (care nu a auzit încă de acele idei), pe de altă parte vei fi corect: vei zice clar de unde te-ai inspirat.
Exemplu:
Am asistat de curând la un discurs despre somn ținut de o participantă la cursul nostru de public speaking.
Nu este expertă în somn, dar a sintetizat o carte scrisă de un expert într-un discurs de 10 minute. A făcut-o atât de bine încât la sfârșit aproape toți i-am cerut titlul cărții. Eu personal am citit-o și am început să aplic cu succes tehnicile descrise.
Acesta e darul unui discurs bine susținut: rămâi cu ceva la sfârșit și acționezi.
Nimănui nu îi păsa de expertiza ei, cel mai important este că ne-a convins. În același timp, ne-a trimis și către un expert (autorul cărții), ceea ce i-a dat credibilitate.
4. Trebuie să fii extravertit
Am avut la cursurile oameni pe cât de diferiți, pe atât de frumoși. Din păcate, mulți aveau impresia că pentru a fi un bun vorbitor în public, trebuie să fii o persoană extravertită.
Fiecare este frumos în felul lui unic, iar atunci când își pune în valoare aceste calități e de 100 de ori mai bun decât dacă încearcă să imite un comportament ”adecvat” (care poate nu i se potrivește).
Există multe exemple de oameni remarcabili introvertiți care au influențat publicul (și nu mă refer doar la speakeri): Abraham Lincoln, Mahatma Gandhi, Audrey Hepburn sau Brian Tracy.
Mulți cred că pentru a fi bun în public speaking trebuie să vorbești tare, să fii expansiv, să-i faci pe toți să râdă etc. Acestea sunt lucruri bune (dacă vin natural), dar nu reprezintă esența.
Pentru a avea un real impact, ai nevoie să transmiți mesajul tău din inimă, cu autenticitate și o putere interioară care nu poate veni decât din asumarea propriilor calități.
5. Dacă te încurci sau te blochezi, totul s-a terminat
Una din cele mai mari frici ale începătorilor (și nu numai) este că nu vor mai ști ce să spună, că vor uita totul în fața publicului.
Atunci când am început să vorbesc în public, la al doilea discurs m-am blocat. Efectiv nu îmi aminteam care e următoarea idee și am rămas cu mana în aer închizând și deschizând gura fără niciun sunet, ca un pește pe uscat.
A fost un moment extrem de dificil, mi-au venit în minte tot felul de gânduri, cum ar fi: ”Totul e pierdut. Se vede că te-ai blocat, deci a eșuat.”
Totuși, ceva în mintea mea îmi spunea: ”Nu uita pentru ce ești aici!”. Și mi-am adus aminte: pentru a oferi ceva valoros publicului, pentru a-l face să vadă mai anumite lucruri dintr-o altă perspectivă.
Mi-am adunat gândurile, am continuat și am dus la bun sfârșit discursul. La sfârșit, au fost câteva persoane care au venit la mine și mi-au mulțumit, spunând că i-a ajutat foarte mult ceea ce au aflat.
Abia atunci am înțeles că poți avea un discurs de succes chiar dacă te blochezi.
Deoarece succesul stă în cât de mult ajuți publicul, nu în coerența sau frumusețea frazelor tale.
6. Trebuie să ai un subiect deosebit, spectaculos, nemaiauzit, total original
Un mit care paralizează acțiunea: ”amân să vorbesc în public, pentru că nu am găsit un subiect supertare”.
Secretul este mult mai simplu: poți crea discursuri inedite vorbind despre lucruri banale. Ai nevoie doar de pasiune și de o structură care să trezească interesul publicului.
Dacă subiectul te fascinează pe tine și îți dai voie să arăți asta, și cei din public vor fi fascinați.
Și chiar dacă nu reușești din prima să captivezi prin ceea ce spui, experiența pe care ai câștigat-o este de 100 de ori mai valoroasă decât dacă ai fi stat să găsești subiectul ideal.
7. Vorbești mai natural dacă nu te pregătești, la urma urmei poți improviza pe loc
Mark Twain spunea: „De obicei îmi ia mai mult de trei săptămâni pentru a pregăti un bun discurs improvizat”.
Cu cât te pregătești mai bine, cu atât poți improviza mai ușor, deoarece știi exact ce vrei să spui – vei fi mai relaxat și vei putea veni cu lucruri noi.
Dacă nu îți vine o idee inedită pe loc, nu e nicio problemă – ai deja pregătită în minte următoarea idee.
Dar atunci când nu repeți discursul, te vei gândi mereu la ce urmează. Iar dacă nu știi clar, vei fi încordat(ă) și va fi mult mai greu să vii cu lucruri noi.
8. Critica este folositoare pentru a te îmbunătăți
Mitul care distruge cel mai mult – atât în public speaking, cât și în viața de zi cu zi.
Când a venit la București, Brian Tracy ne-a spus că a critica este similar cu a arunca o bombă cu neutroni – clădirile rămân în picioare, în timp ce oamenii din ele sunt distruși. Același efect are și critica asupra oamenilor: îi arde pe dinăuntru.
Oamenii au impresia că dacă îi critică pe ceilalți, aceștia își vor da seama unde au greșit și vor repara. Întrebarea este: cât de ușor va accepta cineva critica? Și cât de mult ajută în mod real?
DA, trebuie să vezi unde ai greșit pentru a corecta, dar conteză foarte mult cum arăți acest lucru.
Pentru asta, noi folosim feedback-ul constructiv. Diferența majoră este că acesta se referă doar la viitor și este dat obiectiv fără emoții negativă.
Critica spune: ”De ce ai făcut asta? Cum ai putut?” (judecarea trecutului, pe care nu îl poți schimba) și ”Să nu o mai faci, uite cât de îngrozitor este!” (judecarea prin prisma emoțională a celui care dă feedback).
Feedback-ul constructiv spune: ”Ce poți îmbunătăți? Ce poți face mai bine în viitor?”
Aceste întrebări nu judecă, nu rănesc, dar își ating scopul: scot în evidență lucrurile care nu au mers chiar atât de bine și care pot fi reparate.
9. Ai nevoie de ani buni (sau zeci de mii de ore) pentru a deveni un bun speaker
Ești un speaker eficace atunci când ai reușit să îți atingi scopul (care oferă ceva publicului): să transmiți o emoție, o informație, să inspiri sau să convingi.
Iar acest lucru este cel mai important – un speaker eficace va avea un impact mai mare pe termen lung asupra publicului decât unul care doar vorbește frumos, dar nu transmite mare lucru (sau transmite ceva negativ).
Dacă vrei să devii un speaker bun, ai nevoie de instruire și practică intensă, dar nu ani întregi. În funcție de timpul alocat și dedicarea ta, poți deveni bun în câteva luni.
Într-adevăr, ani de practică te fac excelent în public speaking și acest lucru va avea un impact foarte mare asupra discursurilor tale.
Dar nu te lăsa îngreunat de aceast lucru: dacă ai informațiile potrivite și practici într-un mediu prietenos, vei putea avea rezultate palpabile chiar și în câteva săptămâni.
10. Public speaking înseamnă doar vorbărie, așa că nu poate avea un așa mare impact
„Vrem fapte, nu vorbe!”
Într-adevăr, vorbitul în public poate fi uneori doar vorbărie, fără nicio acțiune precisă.
Dar atunci când este practicat corect, poate fi chiar mai puternic decât o simplă faptă: poate duce la mai multe fapte.
Dacă ai un scop precis care ajută publicul într-un anumit fel și știi să transmiți convingător ceea ce vrei să spui, cei din audiență vor fi inspirați și vor acționa mult mai mult decât ar fi putut o singură persoană cu intenții bune.
Iar unii vor duce mai departe vorbele și faptele tale, poate chiar mai bine decât tine.
11. E bine să-ți repeți discursul în oglindă
Este foarte bine să își repeți discursul cu voce tare acasă.
Dar dacă te uiți în oglindă în timp ce faci acest lucru, e posibil să devii mult prea conștient de lucrurile care ți se par greșite (poate nici nu sunt).
Din păcate mulți oameni sunt obișnuiți să se autocritice, așa că acest exercițiu cu oglinda poate fi mai degrabă dănunător și te poate inhiba.
Atunci când repeți acasă ai nevoie să fii cât mai relaxat(ă) și să nu emiți nicio judecată care să te inhibe. Pentru asta, îți recomand să repeți singur(ă) și să te miști cât mai natural, ca și cum ai fi pe scenă. Pe scenă nu te vezi în oglindă, așa că nu ai nevoie să repeți asta acasă.
12. Când ești în fața unui public, trebuie să vorbești cât mai mult, să fii un performer
Public speaking nu înseamnă că ești ca un comediant pe scenă. Mulți au această impresie: că trebuie să prestezi, să demonstrezi atunci când ești în față, să distrezi non-stop audiența.
Deși e foarte util să faci publicul să se simtă bine, nu ești acolo să faci un spectacol fără cusur.
Ești acolo să transmiți ceva valoros publicului (chiar dacă nu e sub o formă spectaculoasă), să te conectezi cu ei, să-i înțelegi să să-i servești în cel mai bun mod posibil.
Așa că poți să te relaxezi dacă mai greșești, sau nu mai știi ce să spui – acestea sunt lucruri minore. Esențial este să ajuți acei oameni într-un mod sau altul, folosind cele mai bune abilități și tehnici pe care le ai în acel moment.
13. E bine să îți prezinți meritele, realizările și experiența de la început, pentru a fi credibil
Am văzut mulți prezentatori care își deschideau discursul cu realizările lor și își etalau diplomele, anii de experiență etc.
De cele mai multe ori, publicul își va spune în minte: ”Ei și ce? Cu ce mă ajută pe mine asta?”
Și astfel se vor distanța de speaker, deoarece acesta se situează de la început pe o treaptă superioară față de public.
Iar conectarea cu publicul este esențială pentru a-l influența.
Cel mai bun lucru pentru a stabili un contact bun cu publicul este să le arăți de unde ai plecat. Prin ce greutăți ai trecut.
Deoarece fiecare om a avut probleme și se va putea identifica mult mai ușor cu tine. Și astfel, își va spune „Și eu am trecut prin ceva asemănător! Acest om care prezintă este la fel ca mine, deci o să-l ascult!”
Mit bonus: Ai nevoie să înveți să vorbești în public doar dacă lucrezi într-un domeniu care cere acest lucru
Ce înseamnă de fapt vorbit în public? Atunci când vorbești în fața a două sau mai multe persoane, iar asta poate însemna chiar atunci când ieși cu prietenii la o cafea.
Pot beneficia enorm dacă învață să vorbească în public:
– manageri care vorbesc în fața echipelor sau prezintă situații superiorilor;
– studenți care vorbesc în public în ong-uri;
– antreprenori care vor să își prezinte ideile de afaceri;
– oameni de vânzări care își prezintă produsul mai multor persoane sau chiar într-un public larg;
– persoane timide care au probleme sa se exprime;
– oameni care vor să știe cum să-și formuleze ideile mai bine;
– persoane care vor să vorbească despre pasiunile lor;
– cei care caută să se angajeze și au nevoie să se prezinte bine în fața recrutorilor;
…sau pur si simplu cei care vor să se dezvolte personal, să își descopere și să își utilizeze mai mult din potențialul lor ascuns.
Așa că dacă ești în aceste categorii, te invităm să vii la cursul nostru intensiv de două zile de vorbit în public.
Comentarii închise