Cum să îți dai seama dacă merită un curs, training sau eveniment live



Ai fost vreodată la un curs sau la o conferință care te-a dezamăgit?

În cazul în care evenimentul a fost gratuit sau a avut o taxă mică, nu a fost chiar timp pierdut. Dacă ți s-a părut slab per total dar ai luat măcar o idee valoroasă de acolo sau ai cunoscut oameni interesanți, poți considera că a meritat.

Chiar dacă nu ți-a plăcut absolut nimic, a meritat participarea ta dacă mediul a fost relaxat şi pozitiv. Într-un astfel de mediu poți să stai fără agitație timp de câteva ore, lângă oameni dispuși să învețe.În acest fel poți crea idei noi, chiar dacă nu au nicio legătură cu tema evenimentului.

Totuși, ce faci dacă plătești o sumă foarte mare și nu primești valoare pe măsură? Poți spune că „ai câștigat experiență” şi că vei evita pe viitor acel furnizor de cursuri, dar nu ar fi mai ușor dacă ai putea preveni în mare parte acest lucru?

 
Înainte să vorbim despre cum ne ferim de această situație, aş vrea să subliniez faptul că instruirea în orice domeniu relevant pentru tine este unul din cele mai valoroase lucruri pe care le poţi cumpăra, deoarece reprezintă o investiţie în persoana ta.

Dacă pui în practică ce înveţi, poţi obţine rezultate mai bune în afacerea sau profesia ta, poţi câştiga mai mulţi bani, poţi să-ţi dezvolţi relaţiile, poţi să trăieşti mai sănătos, să îţi urmezi pasiunile sau chiar să fii mai fericit(ă) sau împlinit(ă).

Partea dificilă este că nu ştii exact cum să evaluezi calitatea unui astfel de serviciu educațional. Fiecare curs este diferit şi are metode extrem de variate de predare.

Unde mai pui că ţine foarte mult de tine dacă vei aplica sau nu ceea ce înveţi – e foarte posibil să te duci la un eveniment excepţional, dar să nu foloseşti ce primești acolo.

 
De aceea am creat o listă care să te îndrume în alegerea unui curs, training sau orice alt eveniment live.

Lista e departe de a fi completă, așa că te aștept să adaugi ideile tale într-un comentariu sub articol – apreciem foarte mult ca cititorii noştri să contribuie la conţinutul acestui site.

1. Prima întrebare este: ți se potrivește ție?

Unii oamenii se entuziasmează prea tare și merg la evenimente fără să se informeze atât de mult, apoi se plâng că nu au primit ceea ce își doreau.

E adevărat că uneori cei care promovează nu spun pentru cine este și ce nevoi atinge cursul, dar şi participanții își pot face temele din timp.

Așa că în primul rând asigură-te că ai suficiente motive profesionale sau personale să mergi acolo. Sau poate e un singur motiv destul de puternic încât să îţi doreşti instruire în acel domeniu.

Apoi citeşte cu atenţie descrierea şi beneficiile programului: ce primeşti, cu ce te va ajuta şi pentru cine este creat? Dacă ai neclarităţi, cere organizatorilor mai multe informații specifice, poate e un training extraordinar dar tu ai alte nevoi.
 

2. Ce fel de expertiză are cel care susține evenimentul?

Oamenii adresează o întrebare foarte pertinentă legată de training-uri: ce îl califică pe formator să predea?

Mulţi au impresia că au nevoie să înveţe de la cel mai bun în domeniu, lucru ce le încetineşte mult creşterea – până îl găsesesc pe cel mai bun şi strâng bani să se ducă la el (poate chiar în altă ţară), pierd timp în care ar fi putut să învețe enorm.

Și de unde își dau seama de fapt care este cel mai bun pentru nevoile lor? Poate e cel mai apreciat, cel mai cunoscut, cel mai bine promovat dar nu neapărat cel mai potrivit pentru ei.

Brendon Burchard – trainer, speaker şi autor american – spune că în domeniul instruirii este ca pe autostradă: întotdeauna sunt oameni şi în faţa ta şi în spatele tău. Unii sunt înaintea ta într-un anumit domeniu, aşa că te pot ajuta fără probleme pentru a te aduce acolo unde au ajuns şi ei.

Totuşi, cum ne dăm seama că cei care susţin cursurile au ceva util de oferit?

Tot Brendon vorbeşte în cartea lui „The Millionaire Messenger” despre cele 3 coloane ale expertizei: expert în cercetare, expert în rezultate, și model de urmat:

– Expertul în cercetare s-a informat într-un anumit domeniu, a citit enorm, a fost la alte cursuri, a strâns date şi fapte şi a intervievat persoanele cu rezultatele cele mai bune din acea arie.

Chiar dacă el nu are (încă) cele mai bune rezultate, informaţiile acelei persoane sunt foarte valoroase, pentru că îţi scutesc luni sau chiar ani de muncă de căutare.

Un exemplu pe care Burchard îl dă este următorul: ai accepta sfaturi de investiţii imobiliare de la o persoană care nu a investit niciodată în acest domeniu? Probabil că primul răspuns ar fi „NU!”.
Dar dacă ai şti că acea persoană a intervievat 30 din cei mai buni investitori în această piaţă? Probabil că în acest caz ai fi mult mai interesat(ă).

De fapt, asta a făcut şi celebrul Napoleon Hill în cartea sa „De la idee la bani” – a vorbit cu cei mai bogaţi oameni de la acea vreme pentru a afla cum gândesc şi pentru a oferi aceste mentalităţi publicului larg, deşi el nu era bogat.

– Expertul în rezultate are experienţa necesară şi chiar a aplicat tot ceea ce predă, rezultatele lui sunt cartea cea mai bună de vizită.

Aici fac o menţiune importantă: e bun şi un expert care are realizări personale, dar şi mai bun este cel care are cursanţi cu rezultate – în acest fel vei avea siguranţa că ştie să le dea mai departe.

– Expertul care este un modelul de urmat: el chiar trăieşte tot ceea ce vei învăţa la evenimentele lui.

Este un om integru şi dacă te îndeamnă să faci ceva poţi să fii sigur(ă) că o face şi el. Aceştia sunt adevăraţii lideri, care sunt urmaţi automat de oameni deoarece sunt primii care dau exemplul.

Caută pe google, youtube, facebook sau alte medii online pentru a obţine câteva impresii în acest sens. De asemenea, dacă ai ocazia, du-te la o prezentare publică susţinută de persoana care facilitează, pentru a-l cunoaşte şi a vedea dacă eşti compatibil(ă) cu stilul ei.

Atenție: sunt și (puține) persoane care își construiesc o imagine falsă pentru a pretinde că au expertiză mult mai mare decât în realitate. Poți găsi în acest articol o parte din tehnicile folosite pentru a manipula publicul.
 

3. Cât de pasionaţi şi implicaţi sunt facilitatorii?

O persoană care este total pasionată de ceea ce face va fi implicată 100% şi uneori va fi chiar mai eficace decât cineva cu experienţă dar care s-a plictisit şi nu are răbdare cu participanţii.

Dacă un facilitator e cu adevărat interesant de domeniu și își pune tot sufletul în ceea ce face, vei avea multe de câștigat de la el, chiar dacă e la început.

Câteodată, nici nu trebuie să fie expert în niciuna din cele 3 categorii de mai sus! Dacă oferă o experienţă deosebită atunci poate merita din plin.

Spre exemplu, am fost mai demult la workshop-ul unui prieten care acum este în toate cele 3 categorii de expertiză. Dar atunci era foarte tânăr şi deşi se instruia foarte intens, nu era așa de mult luat în serios din cauza vârstei lui fradege.

Pot să spun că a fost o seara foarte productivă şi am plecat de acolo cu multe lucruri preţioase. Cum se poate acest lucru, având în vedere că nu era „expert”?

Foarte simplu: a creat o atmosferă plăcută, relaxantă, în care ne-a adresat o grămadă de întrebări foarte bine alese (îşi făcuse tema pe partea de cercetare). Nu el ne-a dat răspunsurile – ci doar a căutat întrebările cele mai bune şi noi ne-am oferit singuri răspunsuri.

4. Are aplicații practice sau înveţi doar teorie pe care o găseşti şi în cărţi?

Simpla cunoaștere nu ne mai ajută ca în trecut, acum găseşti informaţii peste tot. Într-adevăr, un expert în cercetări îţi poate aduce scurtături, dar nimic nu înlocuieşte practica.

Faptul că îţi arată şi cum să aplici informațiile te aduce cu un pas în faţa celor care știu la nivel mental. Tu vei cunoaşte la nivel de experienţă, vei trece prin greşelile specifice începutului şi vei afla ce poţi face mai bine în viitor.

Spre exemplu, la training-ul nostru de public speaking petrecem peste 70% din timp vorbind în public sau folosind aplicații practice pentru creștere a încrederii în sine. Iar partea de teorie este presărată cu exerciţii, pentru a fixa cât mai bine cunoştinţele.

Chiar dacă ai nevoie în domeniul tău de un curs informaţional unde vrei doar să înveţi, întreabă-te: „În ce fel mă ajută cel care predă să reţin acele lucruri”?

În acest caz, dacă ai posibilitatea, adresează aceste întrebări unui participant care a mai fost la acel curs:

– Trainerul foloseşte metafore şi comparaţii pentru a te ajuta să asociezi conceptele abstracte cu lucruri concrete?
– Repetă ideile importante cu alte cuvinte şi exemple pentru a ajuta cursanţii să le reţină mai bine?
– Foloseşte metode speciale de memorare?
– Recapitulează la sfârşit ideile principale şi îndeamnă cursanţii să le discute între ei pentru a le consolida în minte?

5. Cere feedback de la cei care au fost la eveniment

Este un lucru atât de simplu şi relevant şi totuşi o facem foarte rar. Nu avem nevoie să fim jenaţi să cerem o părere sinceră, chiar dacă nu-i cunoaştem personal pe cei care au participat.

Cere părerea mai multor oameni, deoarece fiecare vede lucrurile altfel şi ai nevoie de mai multe impresii. Caută-i pe internet sau pe reţelele de socializare şi adresează-le câteva întrebări relevante, cum sunt cele din punctele de mai sus.

Cere-le feedback specific: dacă au fost mulţumiţi, ce anume le-a plăcut?
Dacă au fost dezamăgiţi, ce i-a făcut să se simtă aşa?

Dacă nu îi întrebi exact de ce le-a plăcut (sau de ce nu au fost mulțumiți), nu vei obţine răspunsuri relevante. De exemplu, poate că au fost deranjaţi de căldura din sală şi de lipsa pauzelor, dar au dobândit informaţiile şi abilităţile pe care ţi le doreşti tu de la acel curs.

 
6. Ce garanții oferă?

Cineva care crede în produsul sau serviciul său are încredere să ofere şi o garanţie concretă. Dacă doar spune: „Vă garantez eu că e bun!”, aceste vorbe nu au nicio valoare.

O garanţie reală răspunde la întrebarea: „Ce se întâmplă dacă participantul nu e satisfăcut?”

Noi oferim drept garanţie pentru cursul nostru de vorbit în public banii înapoi dacă nu ţi-a plăcut din orice motiv. Şi poţi cere banii înapoi până la 30 de zile, timp în care poţi testa ceea ce ai învăţat printr-un discurs.

O garanţie poate fi şi returnare parţială a banilor (poate au fost investiţii mari în materiale pentru cursuri specializate, sală etc), zile în plus de training gratuit dacă nu s-au atins obiectivele etc.

Dacă acel curs nu are specificată nicio astfel de garanţie şi ai unele îndoieli, trimite un mesaj organizatorilor şi întreabă-i ce fac în cazul în care clienţii nu sunt satisfăcuţi – cum rezolvă situaţia?

 
7. Poţi găsi cursuri asemănătoare în altă parte la o ofertă mai bună?

Un curs chiar nu este genul de serviciu unde ar trebui să cauţi cel mai mic preţ. Deoarece tu ai nevoie în primul rând de ceva care să-ţi producă rezultate, iar acele rezultate pot valora mult mai mult decât taxa de participare.

Dar e bine să te informezi întotdeauna – poate mai este cineva care oferă ceva asemănător la acelaşi preţ sau chiar la un preț mai mic.

Ce este important de reţinut aici: să nu te decizi doar pe baza preţului, deoarece acesta este doar o parte din ofertă.


Ce altceva oferă în plus pentru a te ajuta sa îţi însuşeşti subiectele? Poate fi vorba de un grup de întâlniri periodice după curs, consultanţă personală sau coaching, grup de mastermind online sau offline, ghiduri pdf, reduceri la alte cursuri etc.

Dacă un astfel de pachet e un pic mai scump, valorează mult mai mult pe termen lung decât o reducere de câteva procente, deoarece te vor ajuta în dezvoltarea ta.

 
8. Ţi se pun sau la dispoziţie resurse la care altfel nu ai acces (sau ai acces foarte greu)?

Merită cu adevărat să dai banii pe un training atunci când îţi oferă instrumente care te ajută să obţii rezultatele dorite. Dar dacă îţi prezintă informaţii din câteva cărţi, atunci ai putea mult mai uşor să cumperi acele volume.

Exemple de resurse valoroase la care nu ai acces atât de uşor:

– Informaţii concentrate extrase din zeci de cărţi şi/sau training-uri (ai putea să citeşti și tu acele lucrări şi să mergi la acele training-uri, dar ţi-ar lua luni sau ani întregi şi sume foarte mari de bani);
– Experienţa personală în domeniu a trainer-ului;
– Experienţa de andragogie a trainer-ului;
– Invitaţi speciali pe care îi poate aduce;
– Dinamica de grup – faptul că ştie să utilizeze puterea echipei pentru a dezvolta oamenii;
– Exerciţii practice creative;
Și poate cel mai valoros: sistemul de predare. Chiar dacă îți oferă unelte foarte bune, un program de învăţare cu adevărat eficace este cel care îţi oferă un sistem testat, care te poate conduce către succes.

9. Dacă acel curs e precedat de o prezentare gratuită (sau care are cost foarte redus), cât de multe lucruri valoroase oferă în timpul acestui eveniment?

Multe programe sunt prezentate în cadrul unor evenimente gratuite sau cu o taxă foarte mică. Facilitatorii oferă o parte din informaţiile programului, apoi promovează produsul lor principal, la care te poţi înscrie dacă ţi-a plăcut evenimentul.

Conferinţele de acest gen sunt excelente pentru că îl ajută pe cel care le organizează să îşi atragă clienţi şi în acelaşi timp oferă o parte din informaţii gratis sau la un preţ foarte accesibil – este un câştig de ambele părţi.

Sunt ocazii excelente pentru clienţi de a-i cunoaşte pe cei care susţin cursul şi de a evalua dacă merită sau nu să îl cumpere.

Întrebarea pe care ai nevoie să ţi-o pui este: „Cât de mult mă ajută acest eveniment, chiar dacă nu cumpăr şi cursul? Oare acest trainer poate să-mi ofere şi ceva de calitate în mod gratuit sau la o taxă foarte mică?”
Dacă da, atunci e foarte probabil că vei primi cu adevărat ceva bun la curs, pentru că asta înseamnă că are multe de oferit și nu îi este frică să nu rămână fără „material”.

Nu trebuie să fie multe lucruri valoroase dacă taxa este zero sau foarte mică. Dar vezi dacă poți să pleci măcar cu una sau două idei bune de acolo, pe lângă partea de promovare.

Și eu mă folosesc de acest articol să recomand cursul nostru de vorbit în public, oferind informaţii testate şi practice şi recomandând din când în când evenimentele pe care le susținem. Dacă îţi faci promovarea prin educaţie şi conţinut care ajută, cei care te vizitează vor avea de câștigat chiar dacă nu vor cumpăra.

Acum rămâne la latitudinea ta dacă tu consideri acest conţinut bun sau nu – dacă ai ajuns până aici sper că ţi-a plăcut 🙂

10. Cum eşti ajutat(ă) să practici şi să te dezvolţi chiar şi după ce s-a terminat cursul?

Imediat după ce participăm la un curs sau training, suntem entuziasmaţi şi ne simţim capabili să mutăm munţii din loc.

Dar ce se întâmplă de obicei la câteva săptămâni? Din păcate, de multe ori uităm ce am învăţat, iar banii şi timpul nostru se irosesc chiar dacă trainingul a fost excelent, deoarece nu aplicăm.

O urmare nu e neapărat necesară pentru un curs bun, la urma urmei tu ai responsabilitatea pentru ce faci cu ceea ce ai dobândit.

Dar un program de training este cu adevărat de nepreţuit dacă îţi oferă şi un mediu unde să poţi testa şi exersa ce ai învăţat.

Poate fi vorba de întâlniri periodice, grup online de discuţii, şedinţe de consultanţă, webinarii şi aşa mai departe.

Noi avem follow-up la cursul de public speaking un grup bilunar numit Liga vorbitorilor în public.

Cei care participa la curs primesc gratuit 6 luni de participare la aceste întâlniri, unde pot aplica ce au învăţat prin discursuri ţinute în faţa unui public mai mare decât la curs, în aceeaşi atmosferă propice creşterii.

Participanții se bucură că se reîntâlnesc, se motivează reciproc şi practică exerciţii de dezvoltare personală care le cresc şi mai mult încrederea în propriile forţe.

 
În final, doar tu poţi evalua dacă un eveniment este folositor sau nu pentru tine. Fiecare persoană apreciază lucruri diferite: unii oameni îşi doresc informaţii bine organizate, alţii foarte multă practică, alţii o atmosferă în care să-şi dea voie să fie ei înşişi.

Dar ţine minte că educaţia (mai ales cea non-formală) este cel mai preţios cadou pe care ţi-l poţi cumpăra. Dacă găseşti un curs care este cu adevărat util, va merita de zeci de ori preţul pe care l-ai plătit.

„Analfabeţii secolului XXI nu vor fi cei care nu ştiu să scrie şi să citească, ci aceia care nu pot învăţa, dezvăţa şi reînvăţa.”
~Alvin Toffler

 

Comentarii

comments

Articole similare

Comentarii închise