Puterea simplității în public speaking
Unele din cele mai mari mituri despre vorbitul în public spun că atunci când apari în fața unei audiențe trebuie să impresionezi, să ai un subiect special, nemaiauzit și complex sau să vorbești perfect.
La fel ca și în alte activități creative, atunci când încerci să te complici impactul tău scade, deoarece te îndepărtezi de obiectiv.
Hai să vedem mai întâi ce au avut de spus despre simplitate câteva personalități de-a lungul vremii:
”Simplitatea este realizarea supremă. După ce ai intepretat o cantitate imensă de note muzicale, simplitatea reprezintă încununarea artei.” ~ Frederic Chopin
”Simplu poate fi mai greu decât complex. Trebuie să muncești din greu pentru a avea o gândire curată, necesară pentru simplificare. Dar în final merită, pentru că odată ce ești acolo poți muta munții din loc.” ~ Steve Jobs
”Să faci din ceva simplu ceva complicat este un lucru foarte comun, să faci din complicat ceva simplu, minunat de simplu – aceasta este creativitatea.” ~ Charles Mingus
În public speaking, așa cum putem învăța din citatele de mai sus, simplitatea nu este atât de ușoară, din cauza mai multor factori:
– ai un timp limitat de stat pe scenă, deci nu te poți lungi cu explicații
– în public sunt oameni de diferite categorii sociale/niveluri de pregătire, diverse vârste etc. și de aceea ai nevoie să vorbești pe ‘limba’ tuturor
– emoțiile te pot încurca, făcându-te să te repeți inutil, să divaghezi sau să uiți anumite idei
– în multe medii profesionale sunt apreciate informațiile sofisticate, limba de lemn, detaliile abundente, deoarece aceste lucruri dau impresia de pregătire/expertiză, chiar dacă adeseori nu aduc o valoare reală (dimpotrivă, te îndepărtează de la ce e important cu adevărat).
Atunci când reușești să transmiți în mod simplu și direct ceea ce ai de spus, vei avea rezultate peste așteptări. Acest lucru se întâmplă pentru că cel mai important nu este modul în care vorbim, ci impactul discursului asupra publicului, scop pe care vorbitorul al trebui să-l aibă permanent în vedere.
Iată câteva metode de a transmite ideile tale cu simplitate și efect maxim (testate atât cu mii de persoane care au asistat la evenimentele noastre, precum și de cei care au învățat să vorbească în public la cursul nostru de public speaking):
1. Încearcă să explici într-un minut discursul unui prieten care nu știe nimic despre acel subiect
Dacă nu poți spune în câteva fraze despe ce e vorba în prezentarea ta înseamnă că nici tu nu ai înțeles foarte bine 🙂
Dacă reușești să îi transmiți esența unui prieten care nu e în temă cu domeniul tău, vei obține mai multă claritate și vei înțelege cum poți să transmiți acel subiect cu mai multă naturalețe.
2. Fă pauze. Des.
Poți chiar să începi cu o pauză! Te va ajuta să te centrezi (să nu te grăbești, să te relaxezi) și să te conectezi cu publicul.
Apoi fă o scurtă pauză (una-două secunde) după fiecare câteva fraze. Iar după ideile cu adevărat importante, poți lăsa o pauză chiar de trei-patru secunde, timp în care te uiți în ochii celor din public, pentru a te asigura că ceea ce ai spus are impact.
3. Folosește fraze scurte și evită exprimarea greoaie
Renunță la frazele complexe, care nu se mai termină, în favoarea exprimării clare și structurate. Aici o să te ajute foarte mult pauzele despre care am vorbit la punctul anterior, pentru că oamenii vor avea timp să asimileze informațiile.
4. Oferă comparații cu lucruri ușor de înțeles
Comparațiile au darul de a aduce ideile din tărâmul abstract în cel concret, ajutându-i pe oameni să-și imagineze în mod plastic ideile tale.
Spre exemplu, eu compar uneori învățatul vorbirii în public cu învățatul șofatului, structura unui discurs cu un câine, potențialul nostru cu un bloc de marmură care abia așteaptă să fie sculptat într-o capodoperă și multe altele.
5. Repetă la final ideile esențiale, pe scurt
Într-o prezentare vei spune multe lucruri: date, informații, povestiri, exemple, comparații etc. Deși toate acestea sunt foarte utile pentru că îi vor ajuta să înțeleagă și îi vor convinge să te asculte mai departe, cei din public vor reține destul de puține lucruri.
Așa că dacă vrei ca ei să plece cu ceva concret de acolo, trage la sfârșit concluzia folosind cele mai importante câteva idei, pe care le vei explica acum mult mai pe scurt.
6. Susține de mai multe ori același discurs (în fața unor audiențe diferite), apoi cere feedback
Astfel vei vedea cât de mult te-ai îmbunătățit și unde mai ai de lucrat, pentru că simplitatea de a transmite ușor un mesaj este o abilitate dobândită cu multă muncă.
Susținerea repetată te va ajuta să rafinezi acea prezentare și să elimini ceea ce nu este necesar sau nu aduce o valoare concretă.
În final, te las cu trei sfaturi: exersează, exersează, exersează.
Comentarii închise