Piramida nivelurilor de (in)competență și de ce vorbitul în public este uneori ca șofatul




A învăța să vorbești în public seamănă foarte mult cu a învăța să șofezi.

Diferența dintre ele este că după ce ai învățat să conduci și ai exersat suficient de mult condusul unei mașini devine relativ ușor.

Dar chiar dacă ai învățat să vorbești în public și ai exersat destul de mult, această activitate este încă foarte provocatoare 🙂

De ce crezi că am făcut această paralelă, care este oare asemănarea principală dintre șofat și vorbit în public?

Dacă ai carnet de șofer, poți să-ți aduci aminte cât de greu a fost la început, deoarece sunt foarte multe lucruri pe care trebuie să le faci în același timp.

Ai nevoie să fii atent la semafoare și semne de circulație, la celelalte autoturisme, la pietoni, să te uiți în oglinzi, să învârți de volan, să bagi în viteză, să… apeși pe ambreiaj, dar îți dai seama prea târziu și îți moare motorul! Sau vrei să semnalizezi și îți dai seama că ai apăsat pe maneta care acționează ștergătoarele.

Și nici măcar nu știi pe ce să te concentrezi mai întâi, pentru că sunt mult prea multe lucruri în același timp pentru un începător.

Cam la fel este și în public speaking: când ești în fața unui public ai nevoie să menții contactul vizual, să fii atent la reacția audienței, să nu îți uiți ideile, să ai o tonalitate bună, să ai o postură bună, gestica, mișcarea scenică, transmiterea mesajului… și multe altele!

Totuși, de ce este atât de greu să înveți ceva nou când sunt multe elemente în joc?

Pentru că la început ai nevoie să faci toate aceste lucruri în mod conștient și e greu să te concentrezi pe ele.

Abia după un timp ajungi încet încet să le pasezi subconștientului – la fel ca în condus, anumite activități repetate de multe ori intră ”pe pilot automat”.

Dacă ai multă experiență în condus ți-ai format reflexe și acum poți să întorci de volan cu o singură mână, să schimbi viteza, să semnalizezi etc. în timp ce vorbești la telefon (la căști sau bluetooth bineînțeles 🙂 ) și toate merg perfect.

Dar nu uita că mai întâi le-ai gestionat conștient, abia apoi ți-au intrat în inconștient în mod treptat pe parcurs.

Se spune că putem să menținem simultan în mintea noastră conștientă între 7 și 10 elemente.

Spre exemplu, atunci când te duci la cumpărături și ai de luat 8 produse (roșii, carne, lapte, brânză, mere, ulei, apă, unt) îți spui că nu mai ai nevoie să le scrii pe o listă, doar poți reține atât de puține lucruri.

Problema apare când te întâlnești pe drum cu un prieten și stai cu el la povești – îți spune o sumedenie de lucruri interesante și când îți continui drumul către magazin realizezi că ți-au ieșit din minte câteva produse pe care trebuia să le cumperi, deoarece ai reținut noile informații!

 
Nivelurile de compenteță

Atunci când înveți ceva nou, există patru niveluri de compentență:

1. Incompetență inconștientă

Exemplul clasic este atunci când începi un job nou într-o meserie pe care nu ai mai practicat-o: evident că nu știi ce faci, dar nici nu îți dai seama ce ar trebui să știi (și de multe ori nici nu prea ți se spune 🙂 ).

În public speaking probabil că ai întâlnit vorbitori care nu sunt buni dar nici nu își dau seama că au nevoie de instruire, unii sunt chiar aroganți considerându-se extraordinari, când se vede clar că nu știu ce fac pe scenă.

2. Incompentență conștientă

Acel moment când devii conștient că nu te descurci – acum măcar îți dai seama! La acest nivel sunt majoritatea celor care vin participă la cursuri de public speaking, deoarece au conștientizat că au nevoie să învețe.

3. Competență conștientă

Dacă revenim la exemplul cu șofatul, după câteva luni de condus suntem ceva mai buni, ne descurcăm cu mai multe lucruri în același timp (de data asta nu mai moare motorul), dar tot trebuie să fim din când în când atenți la ceea ce facem.

Iar un vorbitor care are ceva experiență în public poate să facă față mai multor provocări, dar trebuie să fie permanent conștient la ceea ce face, pentru a nu se încurca.

4. Competență inconștientă

În acest moment, toate elementele necesare acelei activități au intrat în subconștient și facem lucrurile bine fără să ne concentrăm pe ele – dacă ai prins experiență conducând în București sau în alt oraș aglomerat, șofatul ți se va părea ușor și nu te vei mai gândi la schimbatul vitezelor.

Un vorbitor care a acumulat suficiente experiențe bune nu se mai gândește la lucruri ca mișcarea scenică, gestica sau contactul vizual, acestea vin de la sine si el se poate concentra pe mesaj, interacțiunea cu publicul etc.

Totuși, aici apare diferența față de șofat: odată ce ai învățat să vorbești foarte bine, chiar dacă faci bine multe lucruri în mod inconștient, tot te mai poți îndoi de anumite momente, tocmai pentru că această activitate este atât de complexă și imprevizibilă și avem de-a face cu oameni și emoții (atât ale noastre cât și ale publicului).

Dar asta este vestea bună, deoarece ai unde să crești și poți deveni din ce în ce mai bun.

 
La ce nivel se blochează oamenii de cele mai multe ori când învață să vorbească în public?

La al doilea nivel, incompenteța conștientă!

De ce se întâmplă acest lucru și de ce este mult mai ușor să învețe să conducă o mașină?

Odată ce au văzut că au învățat bine un lucru în șofat (de exemplu pot schimba vitezele bine), chiar dacă sunt încă începători, își dau seama că pot conduce mai bine și astfel le crește încrederea în propria abilitate – știu că au rezolvat un aspect și la fel le vor învăța și pe celelalte.

Însă când învață să vorbească în public, chiar dacă au făcut mai multe lucruri bune, este mai greu să treacă la următorul nivel (în care își dau seama conștient că sunt competenți), din următoarele cauze:

– Nu știu ce au făcut bine deoarece nu primesc feedback;

– Nu își dau voie pentru că sunt foarte autocritici: chiar dacă au făcut clar câteva lucruri mai bine și au primit și feedback bun de la ceilalți, își spun: ”Nu a fost cel mai bun discurs al meu” și astfel aruncă la gunoi orice progres.

Soluția este să ceri feedback într-un mediu prietenos (unde vei fi apreciat pentru îmbunătățirile tale) și să te întrebi mereu:

”Ce am făcut mai bine ca data trecută?
Care este cel mai mic lucru pe care l-am îmbunătățit, chiar dacă discursul nu a fost perfect?”


Poate fi cel mai simplu lucru: ai zâmbit ceva mai mult, te-ai uitat timp de câteva secunde în ochii unei persoane (când înainte nu te uitai aproape deloc), ai stat puțin mai drept etc.

Astfel vei crește treptat și chiar dacă nu va fi totul mai bine din prima, dacă vei îmbunătăți câte un aspect de fiecare dată vei ajunge încet încet la nivelul de competență conștientă.

Iar dacă vei exersa suficient de mult, vei ajunge în cele din urmă și la competența inconștientă, în care vei fi foarte natural, lucrurile vor veni de la sine și vor merge extraordinar de bine iar oamenii îți vor spune că ești un vorbitor înăscut – fără să știe cât de multă muncă ai depus 😉

Pentru a reuși aceste lucruri, ai nevoie de mult exercițiu într-un mediu care te susține și îți oferă feedback profesionist, de aceea îți recomand unul din următoarele evenimente:

1. Cursul intensiv de public speaking, dacă îți dorești mai mult și chiar ai nevoie de creșterea abilităților tale de public speaking într-un timp scurt – vei ține 4 discursuri în două zile apoi vei putea participa gratuit la grupul de practică.

2. Cursul online de public speaking, dacă nu reușești să ajungi la cel live – are chiar mai multe informații și îl poți viziona oricând, oriunde.
 

Comentarii

comments

Articole similare

Comentarii închise